Warka #8 - Grom z Raju (AIPA) (VIDEO)

Po West Coast IPA została mi spora ilość jasnych słodów, a przede wszystkich spora ilość chmieli, które nie mogły długo czekać na swoją kolej, zwłaszcza że za oknem aura zachęcała to wysiłku fizycznego, po którym przecież trzeba uzupełnić płyny w organizmie (^.^) Zasoby pod koniec maja miał zostać dodatkowo uszczuplone z racji moich urodzin, więc aby uzupełnić magazyn 21 maja wziąłem się za warzenie AIPY. Miało być na słodko, wyszło na wytrawnie!

Zacieranie w jednej przerwie (bliżej 72°C niż 62°C) miało sprawić, ze w piwie zostanie sporo słodyczy. Po niewczasie dowiedziałem się, że zacieranie w 69°C daje brzeczkę najbardziej fermentowalną...
  • Podgrzać wodę (11.2 L) do 76°C i delikatnie mieszając wsypać składniki:
    • Pale Ale - Strzegom 1.5 kg (43%)
    • Monachijski II - Strzegom 0.8 kg (23%)
    • Pilzneński - Strzegom 0.55 kg (16%)
    • Wiedeński - Strzegom 0.35 kg (18%)
  • Temperatura zacieru ma ustalić się na 69°C
Temperatura bez problemu osiągnęła zamierzany poziom i po 40 minutach spadła tylko o 1°C.
  • Przetrzymać zacier pod przykryciem  przez 60 minut
  • Przeprowadzić próbę jodową i podgrzać zacier na wygrzew do 77°C
Przetrzymać zacier przed około 10 minut przygotowując w tym czasie kadź filtracyjną (plastikowe wiadro z kranikiem) i podłączyć wąż z oplotu. Przenieść delikatnie zacier do kadzi i zaczekać 20 min na ułożenie się złoża filtracyjnego. W międzyczasie podgrzać wodę do wysładzania (6.1 L) do temperatury 78°C.

Filtracja:
  • Zawróciłem pierwszy filtrat (około 2 L)
  • Otworzyłem kranik tak, by brzeczka powoli przesączała się przez złoże filtracyjne wypłukując wszystko co najlepsze.
Uzyskałem bardzo dobrą wydajność na poziomie 80% i ostatecznie miałem około 12.5 L brzeczki o gęstości 13.5 Blg. 
  • Gar postawiłem na kuchence i doprowadziłem do wrzenia. Gotowałem przez godzinę wrzucając chmiele:
    • Admiral - 10 g na 60 minut gotowania
    • Equinox - 10 g na 60 minut gotowania
    • Chinook - 4 g na 60 minut gotowania
    • Admiral - 10.5 g na 20 minut gotowania
    • Equinox - 9 g na 20 minut gotowania
    • Sybilla - 15 g na 20 minut gotowania
    • Sybilla - 20 g na 0 minut gotowania

OD TEGO MOMENTU WSZYSTKO MUSI BYĆ STERYLNE!

Przed pierwszym chmieleniem przygotowałem naczynie, w którym uwodniłem drożdże:
  • Umyłem szkło płynem do mycia naczyń, po czym wrzuciłem do sterylizującego się fermentora z rozpuszczonym OXI
  • Po około 15 minutach wyjąłem naczynie i przepłakałem je wodą (tego podobno nie trzeba robić)
Do fermentacji użyłem drożdży US-05, które trzymałem w lodówce.
  • Do naczynia wlałem około 60 ml wody z baniaka (10x ilość drożdży) o temperaturze około 24°C
  • Wsypałem drożdże (około 6g, mierzone wagą jubilerską za 20 zł) i przykryłem folią aluminiową.
  • Odstawiłem w ciepłe miejsce.
  • Po kilkunastu minutach zamieszałem roztwór kręcąc pojemniczkiem.
Gdy gotowanie brzeczki się zakończyło drożdże były już odpowiednio pobudzone do pracy i czekały spokojnie na zadanie, ja tymczasem musiałem schłodzić wywar:
  • Przeniosłem garnek do wanny pełnej zimnej wody i ostrożnie mieszałem, zarówno wodę w wannie jak i brzeczkę w garnku (do mieszania brzeczki użyłem chochli, która została w tej brzeczce wyparzona po wyłączeniu palnika).
#Protip  Żeby garnek się nie bujał w czasie mieszania podkładam pod niego gąbkę przy niższym brzegu.
  • Po schłodzeniu brzeczki do temperatury około 24°C przelałem ją kilka razy do umytego i wysterylizowanego fermentora i z powrotem w celu napowietrzenia.
  • Następnie zmierzyłem ostateczną gęstość (oczywiście chochlę też wcześniej wysterylizowałem), wlałem drożdże do brzeczki i zamknąłem fermentor.
Jak widać przy każdej warce musimy wykonać mniej więcej te same czynności, a warki różną się czasem oczekiwania i drobiazgami typu dosypanie palonych słodów później niż jasnych oraz ewentualnie dodanie jakichś nieoczywistych składników.

Piwo było gotowe do zniesienia do piwnicy. Ostatecznie uzyskałem około 11 L brzeczki o gęstości 15.5 BLGJak piwo ostatecznie smakowało dowiedziałem się po około 4-6 tygodniach, tymczasem na poniższym materiale video pokazuję w jaki sposób przygotować się do przelewania piwa na cichą:

Jak przygotować się do butelkowania piwa:

Jak butelkować i nagazować piwo: 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Które piwo pszeniczne jest najlepsze?! - przegląd Weizen-ów (2018) cz.1

Dawne browary - browar Kujawiak

browar Jabłonowo - Dubel (Doppelbock)