Browar Birbant - American Brown Ale

Pierwsze piwo browaru Birbant. Dla mnie będzie to trzecie piwo, jako pierwszego wypiłem od nich Robust Porter. American Brown Ale to piwo należące do szerokiego stylu o tej samej nazwie. Generalnie może być solidnie nachmielone, ciemne, musi posiadać karmelowo-prażone nuty i musi być zbalansowane. Czy właśnie to spotkałem w butelce? No nie do końca...Piwo zakupiłem i wypiłem na trzy miesiące przed upływem terminu przydatności. Mimo to po syknięciu kapsla przydarzył mi się spory gushing. Znaczy zaczęło "wylatać". Początek zaskakujący. A co dalej?

Piwo ma kolor mlecznej czekolady wpadający nieco w niedziany odcień. Piana jest brzydka, poszarpana (po gushingu nie spodziewałem się niczego więcej), tworzą ją każdej wielkości pęcherzyki, od małych po gigantyczne. Ostatecznie po dolewce piana zyskuje nieco ogłady. Po kilku minutach pozostaje jedynie milimetrowy kożuszek. Lacing przeciętny. Aromat przywodzi na myśl karmel z alkoholem oraz jasne tropikalne owoce. Trochę pralinki z gorzkiej czekolady nadziane mango czy ananasem. Po zabełtaniu aromat zmienia swój profil i na pierwszy plan wysuwają się tropikalne jasne owoce z gorzką czekoladą. W smaku piwo jest mocno wytrawne. Spora chmielowość daje o sobie znać jako pierwsza. Później przychodzą jasne owoce tropikalne. Czekolada pojawia się dopiero w posmaku, gdy chmiel traci swą moc. Goryczka ma średnią moc i profil ziołowo-korzenny. Brakuje mi w tym piwie większej kontry słodowej. Jest zdecydowanie zbyt wytrawne, niezbyt zbalansowane. Wszystkie składowe jakoś grają osobno a nie współgrają ze sobą, Taki niezbyt poukładany zespół, gdzie każdy muzyk ma potencjał ale razem muzyka im niezbyt wychodzi. Piwo było również z pewnością przegazowane, co zaburzyło odczucia.

Po takim składzie spodziewałbym się czegoś więcej, niż tylko "w miarę pijalnego piwa bez większych wad". A może to właśnie skład skrzywdził to piwo? Może za dużo tego wszystkiego w jednej butelce (i aż nie wytrzymała przy otwarciu).

Subiektywna ocena:
Wygląd 7/10
Aromat 7.5/10
Smak 7/10
Uczucie w ustach 6.5/10

Parametry:
Alk. wag. 13%
Alk. obj. 5.5%
Rodzaj: Ale
Styl: American Brown Ale
Kraj: Polska
IBU: 61

Skład:
Woda, słody jęczmienny, cafe light, biscuit, palony jęczmień, chmiele Tomahawk, Mosaic, Citra, Centennial, Cascade, drożdże US-05.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Które piwo pszeniczne jest najlepsze?! - przegląd Weizen-ów (2018) cz.1

Dawne browary - browar Kujawiak

browar Jabłonowo - Dubel (Doppelbock)