browar Jabłonowo - Trzy Zboża

Trzy zboża to piwo, które już od dawna jest na rynku. Ostatnio piłem je ładnych kilka lat temu, ale wtedy jeszcze, nie skupiałem się tak bardzo na dokładnych opisach. Przyznam się szczerze, że nie zawsze mam ochotę na "coś nowego". Czasami po prostu chcę wrócić do starych, dobrze mi znanych smaków, które drzewiej cieszyły moje podniebienie. Kiedy zobaczyłem Trzy Zboża, na regale w markecie, aż zaświeciły mi się oczy, a w głowie pojawiła myśl "Co ty chłopie będziesz szukał na siłę czegoś czego jeszcze nie piłeś, skoro masz ochotę na stare dobre piwo z Jabłonowa". Cóż było robić...

Trzy Zboża to nietypowy jasny lager. W czasie jego warzenia, oprócz słodu jęczmiennego użyto słodu pszenicznego oraz żyta. Później, do zasypu trafiają jeszcze wysuszone jagody jałowca, które mają podkreślić wytrawny smak w piwie.

Przelewamy! Piwo ma barwę jasnego bursztynu i jest umiarkowanie zmętnione. Piana początkowo nie zachwyca, jest poszarpana i szybko się dziurawi. Po kilku minutach pozostaje po niej tylko okrąg przy szkle. W aromacie wyraźnie czuć zbożowość i lekką nutę toffi. kiedy piwo się ogrzewa, w bukiecie pojawia się coś, co nazwałem w notatkach orzechem laskowym. Prawdopodobnie to właśnie jagody jałowca dają o sobie znać. Nowy aromat wnosi do zapachu świeżość, lekką kwaskowość, wytrawność. Tworzy przyjemną kontrę do zbóż i toffi oraz świetnie komponuje się z goryczką. W piwie nie czuć zupełnie alkoholu. Po każdym łyku mamy wrażenie pełni. Goryczka jest bardzo wyraźna, wytrawna, przyjemna, krótka i dobrze zbalansowana. W ustach, przez dłuższą chwilę, pozostaje przyjemny posmak podobny do dobrze posłodzonej kawy zbożowej. Trzy Zboża nie są aksamitne, niemniej jednak są świetnie pijalne, sycące i przyjemne w odbiorze. Piana po dolaniu jest ładniejsza, ale niestety znika równie szybko co za pierwszym razem. 

Dobrze było wrócić do dawnych czasów, z większą wiedzą na temat piwa, sprawdzić czy przez lata mój gust się zmienił, czy mam bardziej krytyczne spojrzenie. Okazuje się, że dobrze mi znany smak, niewiele stracił mimo upływu czasu. Już nie zachwyca tak jak dawniej, ale wciąż sprawia ogromną przyjemność.

Subiektywna ocena:
Wygląd 6.5/10
Aromat 8/10
Smak 7.5/10
Uczucie w ustach 8/10

Parametry:
Alk. wag. ?%
Alk. obj. 5.6%
Rodzaj: Lager
Styl: Jasne Pełne
Kraj: Polska

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Które piwo pszeniczne jest najlepsze?! - przegląd Weizen-ów (2018) cz.1

Dawne browary - browar Kujawiak

browar Jabłonowo - Dubel (Doppelbock)